Kształtowanie kompetencji kluczowych na lekcjach języka niemieckiego
Zgodnie z założeniami najnowszego modelu organizacji zajęć edukacyjnych nauczyciel może stosować na swoich lekcjach wiele inicjatyw i pomysłów zgodnych ze swoją pasją, zainteresowaniami i wiedzą.
Uczniowie klasy 8. nie pisali tym razem tradycyjnego sprawdzianu, w którym należy wybrać właściwą odpowiedź, lecz wybrali bardziej kreatywną formę prezentowania swojej wiedzy. Nakręcili filmiki, w których opowiadają ogólnie na temat „Kalender”. Przedstawiają aktualną pogodę i opisują swoje ulubione pory roku, wraz z wykonywanymi zwykle czynnościami. Podają daty ważniejszych świąt w krajach niemieckojęzycznych i opowiadają krótko o swoich urodzinach. Najważniejszym punktem zadania był dobór ujęć i zdjęć do wypowiadanej informacji w języku niemieckim, poprawność językowa i ogólny efekt wizualny. Treści podyktowane są podstawą programową, ale metoda niestandardowa, spełniająca warunki, aby małymi krokami przygotować uczniów do kontaktów międzynarodowych, możliwych w szkole średniej, a później do wymagającego rynku pracy, w którym znajomość technologii i języków obcych jest nieodzowna.
Uczniowie chętnie zaangażowali się w realizację tego projektu, gdyż posiada on cechy innowacji, czyli czegoś, co jest na lekcji nowe. Materiały do filmików powstawały etapami, wymagały wychodzenia na dwór, nagrywania z domu, nanoszenia poprawek, powtórzeń wypowiedzi, kreatywności i znajomości technologicznych. Stwierdzam, że zawsze warto pytać uczniów, jak chcieli by pracować nad określonym zakresem materiału i jak zaprezentują swoją wiedzę na podsumowanie, warto być otwartym na ich pomysły, omawiać je i rozwijać. Jak brzmiała odpowiedź uczniów na moje pytanie; W jaki sposób możecie mi opowiedzieć o swojej ulubionej porze roku, o ulubionych aktywnościach, o urodzinach ? Odpowiedź zamieszczam w tytule.
Zapraszam do wideo relacji.
https://clipchamp.com/watch/HrjrnyJIirI